Prototype 9 – niezwykła historia konceptu roadstera

• Sierpień 18, 2017 • Aktualności, KonceptyKomentarzy (0)180

Pin It

Zaintrygował Was poprzedni wpis na temat prototypu w stylu retro Infiniti? Przeczytajcie zatem o całej koncepcji, idei i wielkim zaangażowaniu zespołu Infiniti w koncepcyjny projekt roadstera Prototype 9. Zaczęło się od luźnej dyskusji na temat prawdopodobieństwa odnalezienia w jakiejś stodole, gdzieś w głębi japońskiej prowincji egzemplarza samochodu wyścigowego z lat czterdziestych minionego wieku. Wyobraźmy sobie wyczynowy bolid INFINITI z odkrytymi kołami na jednym ze słynnych torów wyścigowych tamtej ery, jak choćby na japońskim Tamagawa Speedway… – mówił Alfonso Albaisa, wiceprezes INFINITI ds.designu.  Jak by ta wyścigówka wyglądała? Z czego byłaby zrobiona? – zastanawiał się Albaisa, a my możemy dopytać – „Czy właśnie tak jak Prototype 9?”

Prototype 9, to smukły koncept roadstera w stylu retro, z odkrytymi kołami, który INFINITI pokazało na corocznym, słynnym Concours d’Elegance 2017 w Pebble Beach. Nie, mimo uderzająco wiarygodnego nawiązania do modeli sprzed lat, nie został on znaleziony w stodole, ale zbudowany od podstaw.

INFINITI - Prototype 9-650

Ołówki w dłonie

Punktem wyjścia do tchnienia życia w projekt Prototype 9 był szkic konceptualny – reinterpretacja wyścigowego auta INFINITI zainspirowana roadsterami i samolotami z epoki, ale ucieleśniona z wykorzystaniem nowych materiałów i najnowocześniejszych technologii. Albaisa naszkicował pojazd o smukłej linii, z nadwoziem zainspirowanym aeronautyką, wykonanym z surowego metalu. Idea, początkowo dzielona tylko z najbliższymi kolegami, błyskawicznie jednak rozpaliła członków zespołu stylistów INFINITI. Wyścigowe bolidy z tamtych czasów, takie z odkrytymi kołami, były przepięknymi maszynami – eleganckimi, potężnymi, emanującymi czystością formy podporządkowanej funkcji. To było takie motoryzacyjne fantazjowanie, ale spowodowało, że w pewnej chwili wyobraźnia zaczęła pracować pełną parą, więc złapaliśmy za ołówki i stanęliśmy przed pustymi arkuszami papieru – mówi szef designu INFINITI.

A potem nastąpił efekt domina. Szkice designerów były tak oszałamiające, a sama idea tak pociągająca, że każdy, kto go zobaczył, natychmiast dochodził do wniosku, że trzeba się tym zająć na poważnie i bardzo szybko całą firmę rozpaliła żądza poprowadzenia projektu poza fazę rysowania. Gdy idea się rozprzestrzeniła, designerzy w INFINITI Design Studio w Atsugi w Japonii zaczęli rysować  i tworzyć  własne propozycje detali auta, prezentując na przykład kształt, styl i materiały, które mogłyby pojawić  się w kokpicie. Realizując swą pasję do pięknego stylu, zespół w naturalny sposób po prostu przeszedł od fazy rysunków i szkiców do realizacji.

Takie właśnie podejście stało się regułą. Od surowych szkiców aż po oszałamiająco dynamiczny samochód pokazany w Pebble Beach, Prototype 9 tworzony był jako wykonywane po godzinach pracy, w wolnym czasie, przedsięwzięcie pełnego pasji i zapału zespołu, który spontanicznie stworzyli pracownicy pochodzący ze wszystkich działów Nissan Motor Corporation.

At the 2017 Pebble Beach Concours d’Elegance in California, INFINITI will unveil a heritage-inspired prototype vehicle that captures the ingenuity and adventure of early motorsports with the brand’s contemporary “Powerful Elegance” design language. The new prototype not only celebrates INFINITI’s passion for design, but also the great roots of the company’s pioneer spirit and innovation mindset.

At the 2017 Pebble Beach Concours d’Elegance in California, INFINITI will unveil a heritage-inspired prototype vehicle that captures the ingenuity and adventure of early motorsports with the brand’s contemporary “Powerful Elegance” design language. The new prototype not only celebrates INFINITI’s passion for design, but also the great roots of the company’s pioneer spirit and innovation mindset.

Korzenie na widoku

Inspiracją dla Prototype 9 były początki japońskiego sportu motorowego. Skonstruowany na zamówienie model Prince R380, ustanowił kilka rekordów prędkości w roku 1965, a w 1966 odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Grand Prix Japonii na Fuji Speedway. Prince R380 również zostanie pokazany podczas Monterey Car Week w The Quail Motorsports Gathering.

Firma Prince Motor Company jest uważana za pierwszego w Japonii producenta samochodów premium, a INFINITI Motor Company wraz ze swoją aktualną ofertą produkcyjną jest jej bezpośrednim spadkobiercą. Prezentowany na The Quail model R380 to dokładnie ten samochód, który odniósł historyczne zwycięstwo w Grand Prix Japonii  i jedyny egzemplarz R380, jaki przetrwał do dziś.

Młotki w garść

Gdy zespół produkcyjny INFINITI zorientował się, że projekt Prototype 9 jest już w toku, natychmiast wyszedł z ofertą zbudowania go. Najwyższej klasy mistrzowie rzemiosła z Nissan Motor Corporation stworzyli zespół Takumi, by ręcznie wykonać, inspirowany sportami motorowymi oraz aeroplanami, bolid wyścigowy.

Korpus Prototype 9 wykonany z surowego metalu jest efektem niezliczonych godzin precyzyjnej pracy. Stylistyka obecnie produkowanych seryjnie aut marki cechuje się gładkimi powierzchniami i ostrymi liniami wymagającymi specyficznych procesów produkcyjnych i wykorzystywania silnych przetłoczeń. Projekt realizowany z dala od nowoczesnych linii produkcyjnych przynosi podobne efekty, ale osiągnięto je dzięki zupełnie innym, bo tradycyjnym, metodom wytwórczym.

Oszałamiające nadwozie auta wykonano z paneli stalowych osadzonych na stalowej ramie kratownicowej. Panele zostały ręcznie wykute i wykończone młotkowaniem przez artystów Takumi. Tymi samymi rzemieślniczymi metodami stworzone zostały typowe dla INFINITI elementy obecne w Prototype 9, jak dwułukowy grill, „rekinie skrzela” za przednimi kołami, wyoblona maska i ostre linie poprowadzone od przodu aż po sam tył auta.

Stylistyką w DNA

Pod każdym innym względem samochód jest bezwstydnie inspirowany stylem retro, nawiązującym do aeronautyki. Prototype 9 charakteryzują gładkie, lotnicze powierzchnie, długa maska i krótkie zwisy, wyeksponowany kokpit oraz oczywiście konstrukcja z odkrytymi kołami. Dziewiętnastocalowe, szprychowane koła z centralnymi śrubami zostały nawet obute diagonalnej konstrukcji oponami z epoki.

O ile jednak karoseria jest jednoznacznie japońska w swym rękodzielniczym wykonaniu i formie, o tyle kokpit całkowicie oddaje współczesne podejście INFINITI do projektowania wnętrz i trafia swą stylistyką w DNA marki. Jako wyraz tego samego ducha wyrafinowanej sztuki użytkowej, typowej dla aut seryjnych oraz bliskich produkcji konceptów INFINITI, Prototype 9 ma kabinę wykonaną ręcznie przez zespoły zajmujące się w marce wnętrzami.

Kokpit – jednocześnie przytulny i funkcjonalny – to wynik połączenia dwóch japońskich zasad rzemiosła – „mitate” i „szitate”. „Mitate” jest drogą wytwarzania i komponowania najwyższej jakości materiałów, zaś „szitate” dąży do wydobycia przez wyrafinowaną obróbkę ich najlepszych cech, by uzyskany efekt był najlepszym z możliwych. W rezultacie otrzymujemy kokpit wyłożony czarną skórą z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami, z fakturą odzwierciedlającą niegdysiejsze metody stosowane w jednomiejscowych wyścigówkach.

W kabinie – w żaden sposób nie odwracającej uwagi od drogi – koło kierownicy obraca się wokół piasty, w którą wkomponowano wskaźniki i instrumenty pokładowe. Sama piasta jest wykonana z toczonego aluminium na wzór elementów samolotów z pierwszej połowy XX w. Podobnie jak w maszynach stanowiących inspirację tego stylu, efekt końcowy uzyskano dzięki ręcznemu polerowaniu korkiem. Tę akurat technikę zespół zajmujący się kabiną zastosował po raz pierwszy. Kabina, jako całkowicie podporządkowana funkcji prowadzenia pojazdu, ma minimalną liczbę przełączników; a te, które są, wymodelowano jak przełączniki lotnicze.

Technologią w przyszłość

Z tradycyjnymi materiałami i technikami zastosowanymi do wykonania prototypu, w tym panelami ręcznie wykuwanymi przez mistrzów rzemiosła artystycznego zestawione są przyszłościowe, awangardowe, ultranowoczesne technologie. Do napędu samochodu służą bowiem prototypowe silnik elektryczny oraz akumulator – dzieła Wydziału Zaawansowanych Napędów w Nissan Motor Corporation.

Prototype 9 to pierwszy model INFINITI napędzany nowym  silnikiem elektrycznym, połączonym z wysokoprądowym akumulatorem o pojemności 30 kWh, jeszcze niestosowanym w seryjnym aucie. Silnik ma moc 148 KM (120 kW) oraz moment obrotowy 320 Nm. Napędza tylne koła poprzez jednostopniową skrzynię biegów. Prototype 9 rozwija prędkość maksymalną 170 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 5,5 s. W warunkach jazdy torowej z pełnym obciążeniem jego zasięg wynosi 20 minut.

Pokazany w Pebble Beach prototyp w bezpośredni sposób demonstruje geniusz konstrukcyjny, artystycznego ducha i umiejętności rękodzielnicze Nissan Motor Corporation oraz INFINITI. Piękno modelu Prototype 9 wynika z połączenia sztuki użytkowej, rękodzieła artystycznego oraz głębokiej fascynacji romantycznymi nawiązaniami do korzeni automobilizmu. Nam pozostaje zgodzić się z Rolandem Kruegerem, prezesem INFINITI, zdaniem którego pracownicy zaangażowani w projekt całym sercem zrealizowali prekursorską ideę Prototype 9 jako efekt własnej kreatywności. Odtworzyli i zrealizowali od nowa przeszłość. I to napędzaną futurystycznym elektrycznym zespołem napędowym. Łączący nowoczesną technologię z rękodzielniczym artyzmem Prototype 9 jest hołdem dla praojców INFINITI – stwierdził Roland Krueger.

G

G

Myślami w nieznane

Produkowane obecnie i zaplanowane na przyszłość modele INFINITI oznaczane są symbolami „Q” bądź „QX”, ale Prototype 9 jest zupełnie inny. Jest niczym echo korzeni firmy. Nie wolno jednak zapominać, że cyfra 9 to po japońsku „kiu”, a więc brzmi tak, jak litera „q” w wymowie angielskiej. A przecież ta jest stosowana w nazewnictwie wszystkich produkowanych seryjnych modeli marki. Jednak wyciąganie z tego spostrzeżenia jakichkolwiek wniosków dotyczących przyszłości prototypu należy uznać za wysoce nieuprawnione.

Pin It

Zapytaj o oferte

Jestem zainteresowany:
Oświadczam, iż zapoznałem się z Informacją zawartą poniżej....więcej oraz wyrażam zgodę na: przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych i statystycznych w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów lub w celu przeprowadzania badań jakości produktów i usług oferowanych przez IP SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA.

ZOBACZ SAMOCHODY DOSTĘPNE OD RĘKI

Podobne wpisy